Tuesday, May 27, 2014

Pengalaman Menyusu anak Pertama - Pertama kali kenal dengan SHAKLEE

Salam, selamat tengah hari..

Izyan nak kongsi sedikit tentang pengalaman Izyan menyusu anak yang pertama ni. Ha anak baru sorang je tau belum nak tambah yang kedua. hihi.

Okla awal permulaan pregnant, Izyan memang dah tekad nak menyusukan anak. Masa pregnant Izyan perasan mmg ade cecair yang keluar skit dr breast Izyan. Izyan ingat kan org pregnat memang mcm tu. Rupanya Izyan ada terbaca 1 artikel dimana:

"Sepanjang bulan ketiga kehamilan, payudara mulai menghasilkan kolostrum, susu istimewa yang bakal diterima oleh bayi pada hisapan kali pertamanya. Semasa bulan-bulan terakhir kehamilan, puting susu anda akan mengeluarkan cecair berwarna kekuningan. Sesetengah wanita hamil akan mengalami keadaan ini dengan lebih awal dan ada pula yang langsung tidak mengalaminya"

Izyan akan update tentang kehamilan Izyan di entry lain ya.

Jom sambung balik hihi..
Selepas bersalin itulah kali pertama Izyan mula menyusukan anak. Memang tak reti sampai suruh nurse tu tolong angkatkan Firas untuk menyusu. Kalau teringat memang kelakar. Haha! Bila dah smpai kt rumah Firas menagis2 nak susu. Izyan pun susukan dia tapi Firas menangis je. Tak cukup susu ke?? Takpela Izyan try perah buat marmet style kan. Ala baru first time buat memang kekok dan terasa susah sangat. Masa tu dptla dlm 1/2 oz je kot. Memang sedih plus puting Izyan luka2 sebab Firas tak pandai latching. Memang sakit woo!! menangis menahan sakit bila Firas menyusu. Perah lagi perah lagi..Masih tak banyak. Masa tu macam nak give up je. Tapi cekalkan hati sebab memang nak susukan sampai umur Firas 2 tahun

Masa tu Izyan cari Mr. Google tentang tips2 banyakkan susu atau ada tak supplement yang boleh banyakkan susu. ZAAASSSSS!! Jumpa SHAKLEE.. mula2 macam tak percaya ada ke yang boleh banyakkan susu.. Rupanya bukanla bergantung kepada SHAKLEE itu sendiri, cuma ia membantu mengisi kekurangan nutrien dalam badan kita. Ha dari situla Izyan yakin yang SHAKLEE mampu untuk membantu banyakkan susu Izyan.

Set pertama Izyan try untuk breast feeding ni ialah ESP dan Alfalfa
Alhamdulillah memang berkesan selain dari mengamalkan tips2 yang lain susu semakin meriah. Lagipun Izyan seorang suri rumah jadi tak perlu sangat nak pam2 ni kan..hihi..walaupun Izyan ade pam susu. Untuk emergency case je..Ble breast terasa penuh dan perlu dikosongkan memang pump susu sangat diperlukan..Nak cepatla katakan..hihi

Walaupun susu semakin merian, tapi Izyan terasan yang badan Izyan ni semakin sakit sebab menyusu baring kan dan juga terasa sengal2 badan, terasa letih, susah nak tido, mcam2 la. Jadi Izyan decide ambil full set breast feed (ESP+ALFALFA+VITALEA+BCOMPLEX+VIT C+OSTEMATRIX)

alhamdulillah semakin sihat bertenaga dan susu makin banyak!! hihi

Owh ya Izyan tambah OMEGA untuk kekal kurus hihi
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ya ALLAH...permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan...AMIN

Surah al-Hujurat ; al-Kautsar juga baik diamalkan bermula sejak mengandung lagi ...Niatkan dalam hati semoga ALLAH swt murahkan rezeki kite, anak kite dan banyakkan susu kite. Bagaimana pun jangan kita lupa juga bahawa rezeki itu semuanya datang dari Allah. Sebaiknya dibaca dan difahamkan juga tafsiran ayatnya.

Selain dari itu amalkan surah al-Baqarah ayat 60. Sambil dibaca letakkan tangan pada breast, and doa dalam hati semoga Allah murahkan rezeki anak kita dan supaya kita mampu memberikan susu yg cukup pd anak kita hingga sekurang-kurangnye umurnya 2 tahun...

Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".
Lagi satu, amalkanlah berzikir dgn kalimah YA MATIN (Maha Sempurna KekuatanNya) 70 kali setiap hari. Waktu yg paling bagus adalah pada waktu malam dan subuh. Anda juga boleh bacakan zikir tersebut dan hembuskan ke dalam segelas air lalu diminum.



0 comments:

Post a Comment